O
CENÁCH LEPTŮ
Ne, nebojte se, nebudu psát
o zdražování. Jen bych chtěl říct pár slov k našim stávajícím cenám.
I ty se ledaskomu zdají až nehorázně vysoké, alespoň pokud jde o
lepty. Nezbývá než souhlasit. Lepty jsou opravdu drahé. Otázkou
ovšem je, zda tomu může být jinak. Lepty,
stejně jako většina dalších doplňků, naráží na
limit v prodejnosti. Ta je u leptů od šesti set do dvou tisíc
prodaných kusů od typu v časovém horizontu tří let od uvedení sady
na trh. Při takové prodejnosti se poměrně vysoké vývojové náklady
nemohou rozpustit v dostatečném počtu prodaných exemplářů a základní
cena pak zůstává vysoká. My se při stanovení cen nových produktů
řídíme jednak
vzorcem, kterým vypočítáme cenu jako poměr vývojových nákladů a
předpokládané prodejnosti, přičemž je výsledek ovlivněn koeficientem
zohledňujícím velikost sady, která má vliv na vlastní výrobní cenu
leptu. Z toho pak plyne, že dvě, v podstatě stejně velké sady, se
mohou prodávat za různé ceny, přičemž rozdíl může být poměrně velký.
Obzvlášť se to projeví, pokud budete porovnávat sady různých měřítek
a zaměření, protože u různých měřítek pracujeme s různými průměry
prodejnosti. Není asi tajemstvím, že nejnižší prodejnost mají
dvaasedmdesátinové lepty (pokud nepočítám lepty pro lodě), nejlepší
pak lepty pětatřicetinové. I uvnitř měřítkových řad ovšem
někdy
pracujeme s upravenými průměry prodejnosti.
Příkladem může být řada Zimmeritů v 1/35, u které jsme předpokládali
vyšší prodejnost a naopak relativně nižší vývojové náklady, což se
obojí potvrdilo. Výsledkem je nižší cena, než jaká by odpovídala
stejně velkým pětatřicetinovým leptům. Nakonec nemohu ani vyloučit,
že dobrý prodej sad Zimmeritu jde na vrub nižší ceny. U jiných řad
ovšem nižší cena na prodejnost žádný dopad neměla. Příkladem mohou
být Zoomy, které se i přes nižší cenu prodávají v podstatě úplně
stejně, jako jejich větší sourozenci. Což je ovšem také možno
považovat za úspěch. Neúspěchem naopak skončily naše předpoklady o
poměru nákladů a prodeje u barevných leptů. Ne že by byl problém s
prodejností, ta je velmi dobrá. Problém je s náklady, které se
ukázaly být vyšší, než jsme čekali. Problém je v tom, že jsme
původně předpokládali, že průměrně budeme tisknout šest barev na
každou sadu. Skutečnost je ovšem podstatně jiná, a průměrný počet
tištěných barev na sadu se vyšplhal na patnáct. Výsledek je, že
musíme prodávat barvené sady za vyšší cenu než sady nebarvené. Ale
jak už jsem řekl, na prodejnosti jim to neubírá.
O MODELECH
V poslední době
dostávám často otázku, kdy konečně uděláme čtvrtkového Wellingtona.
Odpověď je, že to ještě pěknou chvíli potrvá. Letos to určitě
nebude. Tak velké letadlo je na hranici našich současných
technologických možností a jeho vývoj i výroba nám přinese řadu
těžkostí. Respektive, už přináší, protože je pravda, že na
Wellingtonu už tak trochu pracujeme. První obtíž, taková dnes už
klasická, je tady. Otázkou je, jak ten Wellington vlastně opravdu
vypadal. Z podkladů, které máme k dispozici, a je jich hezkých pár
kilogramů, totiž zatím plyne jediný jasný závěr – všechny
publikované výkresy jsou špatně. Takže vlastně není podle čeho
dělat. Protože máme absolutní důvěru v práci kolegů z vydavatelství
4+, počkáme si na jejich výkresy, a pak budeme pokračovat. Tato
praxe se zatím osvědčuje, například při práci na MiGu-15 se výkresů
z publikace 4+ s důvěrou držíme, protože při jejich porovnání s
technickou dokumentací a skutečnými MiGy dopadlo velmi
dobře.
![]() |
7046
Junkers J.I
ProfiPACK |
O MASKÁCH
V poslední
době mi udělal největší radost kamarád konstatováním, že masky jsou
návyková záležitost. Poslal nám kabinku a kola na P-47D od Tamiyi a
požádal o urychlené vydání příslušné sady. Takže, díky za zapůjčení,
sada je tady. Dobré návyky i zlozvyky se musí podporovat.
No, dnes jsem Vám toho o novinách na únor moc
nenapsal, nicméně na konci dopisu je, jako vždy, seznam vydávaných
sad, takže to vlastně vůbec nevadí. Doufám,že se uvidíme v
Norimberku. Jak to tak vypadá, budeme se Vám moci letos pochlubit i
nějakou tou celkem zajímavými novinkami, nějakou tou medajlí, a
nebude-li nával návštěvníků moc velký, i plnou lednicí. Tak na
viděnou!
NOVINKY V ÚNORU 2003
PLASTIKOVÉ MODELY
7046 Junkers J.I ProfiPACK MC 545,-
FOTOLEPTY 1/35
35 526 Schwimmwagen (Italeri) MC 395,-
35 533 PT-76B (Eastern Express) MC 395,-
35 534 VAB 4x4 interior (Heller) MC 395,-
35 535 VAB 4x4 exterior (Heller) MC 395,-
35 536 Zimmerit Stug.III waffel (Tamiya 35197) MC 285,-
35 543 M3A1 Stuart exterior (Academy) MC 395,-
35 545 Zimmerit PZ.IV Ausf.H horizontal (Tamiya 35209) MC 285,-
35 546 Flak 37 3,7cm (Tamiya 35145) MC 395,-
35 547 Zimmerit Pz.IV Ausf. J (Tamiya 35181) MC 285,-
FOTOLEPTY 1/32
32 084 Mig-19S Exterior (Trumpeter) MC 350,-
FOTOLEPTY 1/48
48 411 Gunsights MC 225,-
48 415 Gunsights German MC 225,-
FOTOLEPTY 1/48 - BAREVNÉ
49 219 P-51B Mustang (Tamiya) MC 450,-
49 220 Bf 109E 4/7 (Tamiya) MC 450,-
FOTOLEPTY 1/72
72 401 Ju 87G-1 (Academy) MC 395,-
72 403 Gunsights MC 165,-
72 404 Gunsights German MC 165,-
FOTOLEPTY ZOOM 1/48 - BAREVNÉ
FE 219 P-51B Mustang (Tamiya) MC 165,-
FE 220 Bf 109E 4/7 (Tamiya) MC 165,-
FOTOLEPTY ZOOM 1/35
TP 026 Nuts MC 225,-
EXPRESS MASK 1/72
XS 198 Mosquito Bomber (Tamiya) MC 65,-
XS 556 Junkers J.I nat.insignia early MC 65,-
XS 557 Junkers J.I nat.insignia late MC 65,-
EXPRESS MASK 1/48
XF 192 Su-25 K Frogfoot (Kopro) MC 65,-
XF 193 SBD Dauntless (Hasegawa) MC 65,-
XF 194 MiG-15 (Trumpeter) MC 65,-
XF 195 MiG-15 UTI (Trumpeter) MC 65,-
XF 554 Mosquito 2 color Camo.scheme MC 165,-
XF 196 P-47D Razorback (Tamiya) MC 65,-
EXPRESS MASK 1/35
XT 058 SCUD B (Dragon) MC 65,-