NAKAJIMA Ki -44 SHOKI
Spojenecké síly, které se ocitly ve válce s Japonskem,
měly ztíženou situaci s rozpoznáváním a určováním japonských letadel.
Japonci dosti úspěšně utajili rozvoj své letecké techniky a doslova šokovali
své protivníky její účinností, alespoň v první překvapivé fázi
tichomořského konfliktu. Spojenci ani vlastně kloudně nevěděli, jaká
letadla na ně útočí. Výrobce či typ nebyl znám a pokud ano, pak se
nesnadno vyslovoval. V červenci 1942 proto vznikl ve spojeneckém výzvědném
středisku v Melbourne nápad, rozlišovat japonské letouny snadno vyslovitelnými
krátkými jmény. Postupně se tento systém propracovával a byl přijat jako
jednotný v celé pacifické oblasti.
Stíhací stroje dostávaly převážně mužská křestní jména, ale byly i výjimky. Jednou z nich bylo pojmenování nového přepadového stíhacího letounu, který se objevil v roce 1942 nad čínskými základnami a překvapoval vysokou rychlostí. Spojenecké jednotky mu začaly říkat Tojo podle tehdejšího japonského ministerského předsedy Hodeki Toja. Toto jméno posléze zevšeobecnělo.
Teprve
později se zjistilo, že jde o výrobek firmy Nakajima, a sice o typ Ki-44 s
japonským bojovým názvem Shoki (Démon). Typem Ki-44 si japonské armádní
letectvo objednalo u Nakajimy přepadový stíhací letoun vyznačující se
vysokou rychlostí 600 km/h ve výšce 4000 m, do níž se stroj měl dostat za
méně než pět minut. Tyto specifikace z roku 1938 byly nesporně náročné.
Šéfkonstruktér T. Koyama se měl zaměřit zejména na uvedené parametry,
zatímco dosud tolik požadovaná obratnost se dostala do pozadí. To umožnilo
navrhnout letoun s poměrně
malou nosnou plochou a na japonské poměry s vysokou hmotností na jednotku
plochy. Aby se přece jen nezhoršily schopnosti vykonávat bojové obraty nad
nutnou míru, použil konstruktér tzv. bojové klapky, tedy diferencovaně otevírané
vztlakové klapky na té či oné polovině křídla.
Ki-44 se objevil na letišti Ojima v srpnu 1940. Vyznačoval se kompaktními tvary, vřetenovitým trupem s dokonale zakapotovaným motorem Nakajima Ha-41 , což byl čtrnáctiválec o 919 kW (1250 k). Kabinový kryt byl krátký, kapkovitý. Výzbroj tvořily dva synchronizované kulomety vz. 89 ráže 7,7 mm nad motorem a dva nesynchronizované kulomety vz. 1 (Ho-103) ráže 12,7 mm v křídle. Zkoušky tří prvních prototypů však přinesly zklamání, očekávanou rychlost nedosáhly a tak procházely řadou úprav. Dalších sedm strojů předsériové produkce a dva z prototypů sloužily od 15. záři 1941 pokusně v Číně. Japonské armádní letectvo převzalo tento typ do služby až v září 1942. Původní verze měla označení Ki-44-Ia. Záhy se zavedly všechny čtyři kulomety vz. 1 u Ki-44-Ib, kde se změnil i chladič oleje. Ki-44-Ic měl zase úpravy na podvozku.
Skutečnou velkosériovou verzí se však staly až stroje Ki-44-II, pro něž
se podařilo zajistit výkonnější motory Nakajima Ha-109 o 1117 kW (1520 k).
První kusy se objevily v srpnu 1942, zprvu jako Ki-44-
IIa s výzbrojí odpovídající Ki-44-Ia. Větší část produkce se však zaměřila
na Ki-44-IIb se všemi čtyřmi kulomety vz. 1. Stroje určené pro boj proti
americkým B-29 nesly jako Ki-44-IIc dva křídelní kanóny Ho-3 ráže 20 mm.
Některé dostaly zajímavou zbraň, kanón Ho-301 ráže 40 mm. Střílel beznábojnicové
střely s prachovou náplní zalisovanou do zadní části náboje (hnací plyny
unikaly dozadu dvanácti tryskami). Ho-301 byl lehký, ale nesl jen deset nábojů
s úsťovou rychlostí 232 m/s při kadenci 450 ran za minutu. Dostřel byl jen
150 m.
Poslední
verzí byla Ki-44-III s motorem Ha-145 o 14 70 kW (2000 k), větší nosnou
plochou a změněnou ocasní partií. Začala se zkoušet v červnu 1943 a do výroby
šly verze Ki-44-IIIa se čtyřmi kanóny Ho-5 ráže 20 mm a Ki-44-IIIb se dvěma
Ho-5 a dvěma Ho-203 ráže 37 mm. Ve výrobě záhy ustoupily modernějším Ki-84.
Ki-44 se používaly od doby Doolittleova náletu na ochranu japonské pevniny, dále v Číně, Malajsku a Barmě a také při ochraně naftových polí na Sumatře. V boji proti B-29 zaznamenaly určité výsledky, ale záhy jejich piloti přešli ve speciálních jednotkách na sebevražedné útoky. Obecně byly Ki-44 sice rychlé, ale hůře ovladatelné a pro méně zkušené piloty až nebezpečné.
Fotografie | ||
perokresba 1 | perokresba 2 | kamufláž 1 |
kamufláž 2 | kamufláž 3 | kamufláž US |
Hlavní technické údaje |
||
Výrobce: Nakajima Hikkoki K.K., závod Ota. Celkem postaveno 1225 letounů, z nich 1167 verzí Ki-44-II a -III. | ||
Verze |
Ki-44-Ia |
Ki-44-IIb |
Rozpětí (m) | 9,45 | 9,45 |
Délka (m) | 8,75 | 8,75 |
Výška (m) | 3,25 | 3,25 |
Nosná plocha (m2) | 15,00 | 15,00 |
Hmotnost prázdného letounu (kg) | 1944 | 2106 |
Vzletová hmotnost normální (kg) | 2550 | 2764 |
s přetížením (kg) | 2886 | 2993 |
Maximální rychlost (km/h) | 580 | 605 |
ve výšce (m) | 3700 | 5200 |
Cestovní rychlost (km/h) | 400 | 400 |
Výstup do 5000 (min) | 5,9 | 4,3 |
Dostup (m) | 10820 | 11200 |
Dolet (km) | 926 | 1295 |
s přídavnými nádržemi (km) | 1722 | 1700 |