General Motors FM-2 Wildcat
Palubní dvouplošné stíhací letadlo Grumman XF4F Wildcat (Divoká kočka) vzniklo pod1e stejných specifikací amerického námořnictva z roku 1935 jako nesporně modernější jednoplošník Brewster Buffalo (BuvoI). V původním uspořádání neměl Wildcat šanci na úspěšné přijetí. Když jej však konstruktéři přestavěli na středokřídlý jednoplošník (úprava v historii stíhacích letade1 ojedinělá), vyhlídky obou "zvířat" se vyrovnaly. Nakonec zvítězila obratnost kočky nad neohrabaností buvola a Wildcaty úspěšně bojovaly až do konce války. Celkem jich bylo postaveno téměř osm tisíc.
Sériové Wildcaty musely v roce 1942 v hlavním výrobním závodě Grummanu v Bathpage ustoupit modernějším Hellcatům. Protože si je však piloti oblíbili a zejména v Tichomoří si obratné stroje vedly úspěšně, ujala se v dubnu 1942 další výroby Eastem Aircraft Division společnosti General Motors v Lindenu, stát New Jersey. Aby se dělníci s montáží dobře seznámili, bylo několik draků spojeno šrouby místo nýtů a rozebírány a znovu skládány sloužily jako učební pomůcka. Nejprve pokračovala pod označením FM-1 stavba verze F4F-4, odlišující se však křídlem se čtyřmi kulomety Browning (místo šesti) s větší zásobou střeliva.
Letade1 FM-1 bylo postaveno 1127, ale už o rok později je nahradily modernizované FM-2, v prototypech vyzkoušené ještě mateřským závodem. Vyzbrojeny byly, opět čtyřmi kulomety Browning, ale dvouřadový čtrnáctiválec Pratt & Whitney Twin Wasp nahradil devítiválcový Wright R-1820-56 o výkonu 992-1007 kW s jednostupňovým dvourychlostním turbokompresorem. Jeho instalaci provázelo jak zlepšení výkonů, například takřka dvojnásobná stoupavost, tak i změna tvaru krytu motoru, jinak uspořádané výfuky a klapky pro odvod chladicího vzduchu a vyšší SOP. Kvůli většímu výkonu byly FM-2 přezdívány Wilder Wildcat ( Divočejší kočka ). US Navy je poprvé převzalo v září 1943, výroba skončila v dubnu 1945 po dokončení 4777 letadel.
Malá a obratná letadla prošla všemi bojišti, osvědčila se zejména proti Japoncům. Uvádí se, že jejich piloti zaznamenali celkem 432 sestřelů nepřátelských letadel.
Některé stroje FM-2 amerického námořnictva byly po vyřazení ze služby používány k postřiku polí. Po létech o ně projevili zájem i milovníci historie. Počátkem 90. let bylo v USA registrováno 19 Wildcatů.
V Evropě létá jediný Wildcat. Vzorně jej restaurova1 Steve Hinton. 14.ledna 1993 jej znovu zalétal a vzápětí prodal The Old Flying Machine Company v Duxfordu.
General Motors FM-2 Wildcat je celokovový jednomotorový jednomístný stíhací letoun se zatahovacím podvozkem, určený k působení z paluby letadlových lodí.
Trup má poloskořepinovou konstrukci z výztuh a přepážek pokrytých plechem z hliníkové slitiny. Křídlo s hlavním nosníkem a pomocným, na němž jsou zavěšeny vztlakové klapky a křidélka, má přední část z lisovaných žeber a podélníků pokrytých tlustým plechem, za nosníkem je konstrukce pokrytá tenčím plechem. Poloviny křídla je možné pro hangárování sklopit podle trupu. Odštěpné vztlakové klapky se automaticky vysouvají při poklesu rychlosti.
Křidélka s hliníkovými žebry jsou potažena plátnem, na pravé po1ovině je vyvažovací ploška.
Staticky a dynamicky vyvážená kormidla mají kovovou konstrukci potaženou plátnem, všechna nesou vyvažovací plošky ovládané pilotem.
Zatahovací podvozek ostruhového typu je ovládán ručně klikou a řetězovým převodem. Kola hlavního podvozku (o rozchodu pouze 1,95 m) jsou vybavena pneumatikami Bendix o rozměrech 26x6 a opatřena olejopneumatickými tlumiči a hydraulickými brzdami. Otočnou ostruhu je možné aretovat v přímém směru, za ní je v zádi umístěn lanky vysouvaný přistávací hák o délce 104 cm.
Pohonnou jednotkou je vzduchem chlazený devítiválcový hvězdicový motor Wright R-l820-56 o výkonu 992 -1007 kW, opatřený jednostupňovým dvourychlostním turbokompresorem a ve verzi R1850 -56WA také zařízením vstřikujícím pro zvýšení výkonu vodu do válců.
Výzbroj: V křídle byly uloženy čtyři kulomety Browning ráže 12.7 mm se zásobou až 450 nábojů, pod křídlo bylo možné zavěsit dvě pumy po 45 kg, posléze také celkem šest neřízených raket HVAR ráže 127 mm, případně dvě přídavné nádrže.
Fotografie | ||
1 | 2 | perokresba |
Hlavní technické údaje |
|
Rozpětí (m) | 11,58 |
Délka (m) | 8,77 |
Výška (m) | 3,67 |
Nosná plocha (m2) | 24,15 |
Hmotnost prázdného letounu (kg) | 2514 |
Nejvyšší vzletová hmotnost (kg) | 3729 |
Maximální rychlost ve výšce 6000 m (km/h) | 513 |
Cestovní rychlost (km/h) | 264 |
Pádová rychlost (km/h) | 105 |
Stoupavost (m/s) | 14,7 |
Dolet (km) | 1250-2170 |
Dostup (m) | 10600 |