BLACKBURN BOTHA
Přechod výzbrojní politiky britského letectva RAF od předválečného myšlení k bojovému režimu neprobíhal ve všech případech hladce. Nebyla to ovšem výhradní specifika RAF, že ne všechny typy objednané před válkou mohly plnohodnotně přejít do bojového využití a plně se osvědčit. Ve všech letectvech bylo nutno korigovat původní pojetí, doplňovat výzbroj a vybavení letounů a v krajním případě i zrušit výrobu neefektivních typů.
Takový
osud potkal i britský torpédový a námořní průzkumný letoun Blackburn
Botha 1, typ objednaný ve velké sérii a očekávaný s nadějemi. Jeho vývoj
zadalo britské ministerstvo letectví již v roce 1935 pod specifikacemi
M-15/35, přičemž požadovalo třímístný letoun určený k námořnímu
průzkumu, bombardování zjištěných cílů či k napadení jedním torpédem,
neseným v trupu. Souběžně s firmou Blackburn se tehdy úkolu ujala i firma
Bristol a obě pracovaly s doporučenými hvězdicovými motory Bristol
Perseus po 625 kW (850 k). Nedlouho po zahájení projekčních prací změnilo
ministerstvo zadání na čtyřmístný stroj a vydalo modifikované
specifikace G.10/36. Znamenalo to především rozšířit pracovní prostory v
trupu, přičemž bylo zjevné, že doporučené motory nebudou svým výkonem
stačit k dosažení předpokládaných výkonů. Během dalšího vývoje se
firmě Bristol podařilo prosadit montáž výkonnějších motorů Bristol
Taurus u letounů typu Beaufort, což byl výsledek její účasti na stejném
zadání, ale v případě typu Blackburn s továrním označením B-26 zůstalo
ministerstvo z nepochopitelných důvodů neoblomné. Typ Botha Mk.I se musel
spokojit s motory Perseus X jen trochu "vybičovanými" na 647 kW (880
k). Firma Blackburn nabízela z vlastní iniciativy variantu B-27 Botha Mk.II s
motory Bristol Hercules -zájem nebyl. A tak v prosinci 1936 přijala zakázku
na 442 letouny Botha Mk.I. Spěchalo se tak, že první sériový stroj byl zároveň
prvním prototypem vůbec.
Vzlétl
v Broughu dne 28.12.1938 veden továrním zkušebním pilotem F/L H. Baileyem.
Následující zkoušky na základně Martlesham Heath odhalily malou účinnost
výškového kormidla. První kus měl sériové číslo L6104, druhý - L6105 -
dostal už nová, větší kormidla s velkými rohovými odlehčeními. Třetí
stroj L6106 šel pak k výcvikovému středisku v Upavonu, aby od září 1939
umožnil zahájení školení instruktorů pro výcvik budoucích osádek.
Botha
Mk.I byl tedy čtyřmístný celokovový hornoplošník s dobrým výhledem kupředu
a dolů, zdokonaleným ještě montáží vypouklých oken na bocích trupu. Příď
trupu byla nesymetricky prosklená. Hlavňovou výzbroj tvořil jeden pevný
kulomet Vickers v trupu a pohyblivý dvojkulomet Lewis, oba ráže 7,7 mm.
Lewisy se montovaly do vejčité, motoricky poháněné střelecké věže na
hřbetě trupu. Pumovnice pojala jedno torpédo Mk.XII či Mk.XIV nebo jednu
pumu o 908 kg. Alternativně dvě pumy po 227 kg nebo čtyři po 113,5 kg.
Neslo-li se torpédo či jedna velká puma, létalo se bez pumovnicových dveří.
Bothy však nikdy k torpédovému útoku nevzlétly .
Již
jejich příchod na základnu Gosport, kde se nacvičovaly torpédové útoky ve
druhé polovině roku 1939 se třemi stroji z prvních dodávek, přinesl zklamání
nad schopnostmi Bothy Mk.I plnit v budoucnu závažné bojové úkoly. Zkoušky
záhy přestaly, když se začala oživovat aktivita Luftwaffe v této
oblasti. Bez ukončení zůstaly i pokusy se vzdušným kladením min. První
skutečná dodávka sériových strojů pro RAF se uskutečnila 12.12.1939 k 5.
Maintenance Unit v Abbotsinchi a do června 1940 továrna dodala celkem 58 kusů.
RAF k nim ztrácelo důvěru, hlavně poté, co došlo k řadě havárií,
jejichž příčinu se nikdy nepodařilo plně vysvětlit. Jeden stroj (L6143) měl
jít k tropickým zkouškám do Adenu, ale posléze zůstal v Británii.
První
tři Bothy Mk.I dostala 608. squadrona Coastal Command se základnou v
Thornaby dne 28. června 1940 a zůstala jedinou bojovou jednotkou RAF vyzbrojenou
tímto typem. Celkem jich jejím stavem prošlo třicet a jen jeden stroj se
nevrátil z operačního letu. Služba Bothy Mk.I u této squadrony netrvala
dlouho -poslední bojový let se uskutečnil 6.11.1940 a ke squadroně se vrátily
staré Avro Ansony, které měl původně typ Botha nahradit. Postupně se také
produkce Both zastavila na obou velkoryse zavedených montážních linkách,
takže z původní značné zakázky zůstala více než polovina nepostavena.
Bothy
pak čekal osud jiných zastaralých typů, tedy služba při výcviku osádek všech
kategorií a při vlekání vzdušných terčů, popřípadě při spojovacích
letech u jednotlivých squadron. Jako vlečné se po úpravě v oblasti střelecké
věže značily Botha TT Mk.I. Poslední Botha byla vyřazena ze služby v září
1944.
Fotografie | ||
1 | 2 | perokresba |
Hlavní technické údaje |
|
Výrobce: Blackburn Aircraft Ltd., hlavní závod v Broughu, East Yorkshire. Souběžně výrobní linka v závodě Dumbarton, Dumbartonshire a Abbotsinch, Renfrewshire. Obě linky dostávaly některé stavební díly od firmy Olympia Works, Leeds. Celkem postaveno 580 kusů, z toho 380 v Broughu, kde výroba skončila v květnu 1942. Zakázka na dalších 676 strojů zrušena. | |
Rozpětí (m) | 18,00 |
Délka (m) | 15,56 |
Výška (m) | 4,46 |
Nosná plocha (m2) | 48,19 |
Hmotnost prázdného letounu (kg) | 5465 |
Vzletová hmotnost (kg) | 8376 |
Maximální rychlost u země (km/h) | 336 |
ve 4575 m (km/h) | 354 |
Stoupavost u země (m/s) | 5 |
Dostup (m) | 5570 |
Dolet (km) | 2043 |
Pozn.: Údaje platí pro verzi 5 motory Perseus XA po 683 kW (930 k), zavedenými od července 1940. |